My photo
An ex-convent girl,USM architecture student,ex-WKKA (architect firm)currently pursuing Master in Architecture. also a *fashionista *very outspoken * business* self-proclaimed moment photographer and photo-poet* handmade enthusiast* enthrall people with my own style and enchanting-self* ambitious* *I love blogging, scrapbooking, stamps..handmades=P *romantika *very active in society *into music and dance and poetry too *definitely demure for first meet.

Thursday, August 12, 2010

KESAHIHAN HADIS BERKAITAN FADHILAT TARAWIH

Diriwayatkan oleh Sayyidina Ali bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda berkenaan dengan fadilat sembahyang Tarawih pada bulan Ramadan antaranya:



Malam Pertama: Keluar dosa-dosa orang mukmin pada malam pertama seperti mana dia baru dilahirkan (mendapat keampunan dari Allah Taala).
Malam Keempat: Mendapat pahala sebagaimana pahala orang-orang yang membaca kitab Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quran.
Malam Keenam: Allah kurniakan pahala kepadanya pahala malaikat-malaikat yang tawaf di Baitul-Ma`mur (sebanyak 70 ribu malaikat sekali tawaf), serta setiap batu-batu dan tanah akan mendoakan supaya Allah mengampuni dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang tarawih pada malam ini.
Malam Ketujuh: Seolah-olah dia dapat bertemu serta menolong Nabi Musa A.S. menentang musuh ketatnya Firaun dan Haman.
Malam Kelapan: Allah mengurniakan pahala orang sembahyang tarawih sepertimana yang telah dikurniakan kepada Nabi Ibrahim A.S.
Malam Kesembilan: Allah kurniakan pahala dan dinaikkan mutu ibadat hambanya seperti Nabi Muhammad S.A.W.
Dan kelebihan-kelebihan seterusnya sehingga sampai kemalam yang ke-tiga puluh

_________________________________________________________________

Hadis fadhilat tarawih pada malam-malam tertentu adalah hadis maudhu'.

Ini sudah disahkan oleh pakar-pakar hadis tempatan, antaranya Ustaz Asri Hj Yusof (Dewan Pengajian Ibn Qayyim), alMarhum Ustaz Abd Ghani Hj Idris (Hadis2 Dha'ef dan palsu) bahawa hadis fadhilat malam2 tarawih dari Ali KW itu adalah Maudhu' (palsu). Pihak JAKIM sudah dimaklumkan akan hal ini supaya menarik balik hadis2 ini dari disampaikan baik di media cetak, elektronik atau dari ditampal di mesjid2 atau disampaikan dalam kuliah2 agama. WaLlahu a'alam

Hadis tersbt bukan hadis sahih, bermakna sanadnya ada masalah atau matannya ada yang cacat. Jika sanadnya bermasalah bermakna ia tidak sampai kepada Rasulullah s.a.w. Bahkan tidak sampai juga kepada Ali r.a. Natijahnya: Hadis berkenaan tidak dapat diterima, sekalipun ia mengatasnamakan Rasulullah s.a.w atau Ali r.a. atau lain-lain.

For More explanation go to Fadhilat Tarawih atau familyazam

P/s Tapi Logik jgk...kalo tiap2 malam fadhilatnya berbeza-beza pasti orang akan pergi mengikut keinginan pahala yang ingin diperolehi...


No comments:

My Friends and Bloggers

DONT FORGET TO LEAVE UR LINK HERE yEA!

DONT FORGET TO LEAVE UR LINK HERE  yEA!
Click Love link and Leave your footprint here =D
Related Posts with Thumbnails